fredag 26 oktober 2012

En check till New York tack!

Det här med USA och deras konservativa system. Ja ni vet.
När resten av världen ägnar sig åt blixtsnabba betalningar online envisas de med att skriva papperscheckar till varandra. De kräver naturligtvis också att resten av världen ska rätta sig efter dem.

Ok ska ta det från början. När man bestämmer sig för att arbeta i USA som sjuksköterska måste man göra en herrans massa research. Visumregler hit och dit, vad behövs för att få en legitimation osv.
När jag benat ut begreppen var det december förra året. Jag registrerade mig hos en fristående organisation som heter CGFNS. De har olika paket man kan välja beroende på vilken delstat man vill jobba i. Jag betalade en massa pengar i avgift och valde New York. Dels för att de är en av de uppenbart coolaste staterna, dels för att de inte kräver att man gör även CGFNS egna kunskapstest. Det räcker med NCLEX (det nationella kunskapstest som alla aspirerande amerikanska och utländska sjuksköterskor i USA måste göra för att få sin license).

Sen började ett pappersarbete utan dess like. Examensbevis och requestpapers skulle vidimeras av en notarius publicus (mer pengar) och sedan skickas iväg. Parallellt med ansökan till CGFNS skulle en dito skickas till New Yorks BON (board of nursing). De tog också en avgift såklart. Det är här checken kommer in i bilden. Som jag höll på med det där. Min egna bank tillhandahöll inga sådana tjänster så jag gick till en annan av de större bankerna. Ja de kunde ju fixa det men sen visade det sig att det varit något fel på deras checkar en längre tid; de gick inte att lösa in i USA. Puh.
Det slutade med att jag fick öppna ett sparkonto i en tredje bank som utfärdade en check.
Som det naturligtvis var fel på, sade New York. Check-rookien (undertecknad) fick gå tillbaka till banken och säga att den inte gick att lösa in. Samtidigt som detta pågick en intensiv mailkontakt mellan mig och New York. Någon sade att checken var ok, någon annan att jag måste skicka en ny.
                                         Det blev en ny. Tillslut gick det. Så här kan det se ut

Sen följde en evig väntan på att socialstyrelsen skulle skicka min legitimation till CGFNS, och att Uppsala universitet skulle bekräfta mitt examensbevis. Det tog ett tag. Typ 6 månader...
Därefter följde engelska-provet och funderingar på att även ansöka om legitimation i Australien. Nu är jag så trött i handen så detta får bli nästa inlägg.
Nu ska jag leta fram min dotters vintervantar och ladda inför nattjobb. Hoppas patienterna är snälla och att det blir lugnt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar